måndag 14 juli 2008

C som i Chloé, hehe (tänker på minen Bass har när hon upptäcker att jag ägnat ett helt inlägg åt ett designerhus).

Fick frågan om vem som är min favoritdesigner för ett tag sen. Svarade utan tvekan Nicolas Ghesquiere (pinsamt att jag inte ens kan stava hans efternamn dock..), för hans underbara förmåga att bevara Balenciagas arv men samtidigt ta femton steg framåt varje säsong. Den extrema designen är dock inget att inspireras av en vanlig måndag, där finns andra favoriter. Djurvänliga Stella McCartney är en favorit, mindre djurvänliga Chloé är en annan. Men då snackar vi Chloé anno Pheobe Philo, för oavsett hur mycket jag gillade Paulo Melim Anderssons försök att piffa upp det franska modehuset hoppade jag aldrig jämfota över hans Dr.Martens. Nu är det en mellanperiod på g igen, en sån där säsong där designen bara är till för att behålla kunder. Jag saknar den gamla goda Philo-tiden, där varje detalj väckte ha-begär och man drömde om att kunna strutta runt i ett par 10 cm wedges hela dagarna - vart är kvinnan? Om Tom Ford kunde komma tillbaka kan väl Pheobe Philo göra detsamma, right? /L.






Chloé á la Pheobe Philo.

Inga kommentarer: